بررسی روابط متقابل تغزل سعدی و موسیقی آوازی ایران
نویسندگان
چکیده مقاله:
فرمهای شعر فارسی ـ حداقل از زمان رودکی تاکنون ـ نقش عمدهای در شکلگیری موسیقی آوازی ایران ایفا کرده است. در اغلب آوازهای ایرانی، از روزگاری که بر روی صفحههای گرامافون ضبط میشده تا امروز، رد و نشانی از غزلهای سعدی آشکار است. این نشان گاه چنان برجسته است که گویی برای روایت موسیقایی احوال درونی خواننده (و نوازنده)، بستری سازگارتر از غزل سعدی فراهم نبوده است. پرسش اینجاست که چرا تا این اندازه غزل سعدی با موسیقی ایرانی عجین شده است؟ یا کدام ویژگی در سخن سعدی است که غزل او را در روایت موسیقی ایرانی با چنین اقبالی مواجه کرده است؟ چنانکه گویی سعدی غزلهایش را جز به این هدف نسروده، یا با ردیف کنونی موسیقی ایرانی آشنا بوده است! برخلاف شعرایی مانند منوچهری، رودکی، فرخی و... که بهصراحت به نوازندگی و خوانندگی خود اشاره کردهاند، سعدی ادعایی در موسیقیدانی ندارد. پس کدام لطیفه نهانی شعر وی را بیشتر از شعرای مدعی با ردیف موسیقی ایران سازوار کرده است؟ مقالۀ حاضر، با تکیه بر روش تحلیل محتوا، تلاشی برای پاسخ به این چراهاست. نتیجۀ بررسیها نشان میدهد که غزل سعدی نمونهای بینقص از سهولت و روانی توأم با وحدت موضوع و اشتراک مضمون است. همچنین، سخن سعدی دارای وزن سیال و روان، مبتنی بر روایت یک واقعه است. از سوی دیگر، همنشینی سحرآمیز واجها اثرگذاری آهنگ غزل او را بیشتر کرده و رابطه متقابلی را میان ابیات غزل و نغمههای موسیقی پدید آورده است. چنین مشخصههایی سخن سعدی را در روایت موسیقی آوازی ایران با اقبالی بینظیر مواجه کرده است.
منابع مشابه
پیدایش موسیقی آوازی در تیتراژ سریالهای نمایشی در سیمای جمهوری اسلامی ایران با مطالعه ی موردی موسیقی آوازی تیتراژ سریال "مدار صفردرجه" و " سریال آسمان همیشه ابری نیست "
در این رساله با عنوان پیدایش موسیقی آوازی در تیتراژ سریال های نمایشی در سیمای جمهوری اسلامی ایران با مطالعه ی موردی موسیقی آوازی تیتراژ سریال «مدار صفردرجه» و سریال «آسمان همیشه ابری نیست»، رابطه ی موسیقی آوازی با یک اثر نمایشی سریالی بررسی می شود؛ رابطه ای که تحت تأثیر دو عنصر هنری موسیقی و درام است. باید در نظر داشت که با وجود اهمیت موسیقی فیلم و خصوصاً موسیقی آوازی در عنوان بندی فیلم ها و ...
15 صفحه اولروابط متقابل ژئوفرهنگی بین بلوچستان ایران و پاکستان درعصرجهانی شدن
استان سیستان و بلوچستان بیش از 1100 کیلومتر مرز مشترک با کشورهای پاکستان و افغانستان دارد و می توان از دلایل مختلفی برای روابط بین آنها یاد کرد، عوامل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی از جمله دلایل اصلی رابطه ی متقابل بین بلوچ های ایران و پاکستان است که دارای فرهنگ، زبان و نژاد مشترکی هستند. علاوه برروابط فوق، روابط عاطفی و نسبت های فامیلی بین مردم این مناطق نیز وجود دارد که باعث رفت و آمد قانونی و غی...
متن کاملروابط متقابل میان سازهای موسیقایی ایران و چین
هدف از پژوهش حاضر، مطالعهی تأثیرات متقابل سازهای موسیقایی ایران و چین در طول تاریخ است. بر اساس نتایج این پژوهش، میتوان تاریخ تبادلات موسیقایی ایران و چین را به دو دورهی باستان و اسلامی تفکیک کرد. در دورهی باستان فرهنگ موسیقایی ایران بر موسیقی چین نفوذ داشته است، میتوان به نفوذ بربت ایرانی در اوایل دورهی ساسانی اشاره کرد که از طریق جادهی ابریشم و نفوذ مانویان در منطقهی تورفان چین رخ داد...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 8 شماره 2
صفحات 85- 99
تاریخ انتشار 2016-06-21
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023